• tajh

    Πώς να δημιουργήσουμε μία σπουδαία τάξη…

    Υπέρτατη επιθυμία του κάθε δασκάλου είναι να δημιουργήσει μία σπουδαία τάξη.
    Αυτό είναι το όνειρό του. Γνωρίζει όμως πώς θα το κατορθώσει; Γνωρίζει πώς θα δει το όνειρό του να γίνεται πραγματικότητα; Γνωρίζει ότι η διαφορά μεταξύ μιας «άριστης» διδασκαλίας από μία «καλή» είναι ένα μικρό μόνο μέρος της όλης του προσπάθειας;
    Γνωρίζει επίσης ότι οι μεμονωμένες του προσπάθειες, όσο καλές κι αν είναι , δεν είναι αρκετές;
    Με βεβαιότητα το γνωρίζει.
    Γιατί λοιπόν δε συνεργάζεται με τους συναδέλφους του, ώστε ο συνδυασμός όλων μαζί να γίνει ο καταλύτης που παράγει τη χημεία που, με τη σειρά της, μεταμορφώνει ένα «καλό σχολείο» σε ένα «εξαιρετικό σχολείο»;
    Στη συνέχεια παρατίθενται μερικές χρήσιμες πρακτικές, που συνιστώνται ανεπιφύλακτα.

    1. Δημιουργία πηγών και πόρων
      Ως δάσκαλοι βεβαιωθείτε ότι όλοι οι μαθητές έχουν κατανοήσει τους κανόνες της μάθησης και τις συναφείς έννοιες και ότι εσείς ως δάσκαλοί τους έχετε ήδη κατασκευάσει ή εντοπίσει τις πηγές πληροφοριών και ύλης που έχουν σχέση με αυτό που θέλετε να κάνετε. Η εξασφάλιση μαθησιακών πόρων να είναι βασικό προαπαιτούμενο.
    2. Θετικό κλίμα στην τάξη
      Δάσκαλοι και παιδιά στην τάξη να έχουν αμοιβαία εκτίμηση και σεβασμό. H αίθουσα διδασκαλίας να είναι ευχάριστη με ζεστή και φιλική αποπνοή. Να μην υπάρχει ταπεινωτική συμπεριφορά για κανέναν μαθητή. Η διαχείριση τυχόν αποκλίνουσας συμπεριφοράς να μην είναι τιμωρητική, αλλά να είναι πειστική και να λαμβάνει υπόψη όλες τις παιδικές ευαισθησίες.
    3. Εξατομικευμένη διδασκαλία
      Οι δάσκαλοι να είναι ευαίσθητοι στις ατομικές ανάγκες των μαθητών και να στηρίζουν αυτούς τους μαθητές για τους οποίους έχουν πάντοτε φυλαγμένα εφόδια που ταιριάζουν με τις συγκεκριμένες ανάγκες. Ένα εφόδιο, το πιο αποτελεσματικό, είναι να συνδέσουν τη μάθηση στην τάξη με τον κόσμο έξω από την πόρτα της τάξης.
      Να συνδέουν δηλαδή το περιεχόμενο του μαθήματος με την ίδια την πραγματικότητα, όπως αυτή υπάρχει έξω από το σχολείο.
    4. Διαλογική διδασκαλία και μάθηση
      Ο συγκεκριμένος τρόπος διδασκαλίας αξιοποιεί στο έπακρο τη δύναμη της ομιλίας, η οποία εκ φύσεως είναι σημαντικότατος παράγοντας εκμάθησης και κατανόησης. Η διαλογική διδασκαλία δημιουργεί τους μηχανισμούς για πιο σύνθετη σκέψη, που είναι με τη σειρά της το όχημα που πηγαίνει τον μαθητή μπροστά.
    5. Τα συμβούλια των δασκάλων
      Οι συχνές συσκέψεις των εκπαιδευτικών, με θέματα που έχουν σχέση με τη μάθηση και την πρόοδο του μαθητή, έχουν μόνο ευεργετικά αποτελέσματα για τον μαθητή.
      Τα σχολεία που κάνουν μία ολομέλεια , μία φορά την εβδομάδα, πολύ γρήγορα κατατάσσονται στα «καλά σχολεία». Οι ολομέλειες των δασκάλων παρέχουν ανατροφοδότηση, πρόκληση νέων σκέψεων και παροχή περισσοτέρων ευκαιριών για
      περαιτέρω συζήτηση.
    6. Στοχευόμενες δημιουργικές ευκαιρίες για τους μαθητές
      Η συγκεκριμένη τακτική εξαντλείται εκεί που τελειώνει η φαντασία του δασκάλου.
      Στο διαδίκτυο υπάρχουν, στα παιδαγωγικά sites, άπειρα υποδείγματα που θα σας βοηθήσουν να υλοποιήσετε στοχευόμενες δημιουργικές ευκαιρίες για τους μαθητές.

     

     

    Άννα Παππά
    δασκάλα, συγγραφέας

    Πηγή: pappanna.wordpress.com

     

Author:


Leave a comment

If you want to share your opinion, leave a comment.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>